جمع بندی سوالات چینشی و ارتباطی:
سوالات چینشی:
1. نصر خدا چگونه و چه زمانی می آید؟
2. به جای یدخلون چرا نفرمود یسلمون (یدینون)واژه یدخلون فی دین الله چه توضیحی دارد؟
3. ذکر رایت چه نکته ای دارد و اگر می فرمود ویدخلون الناس فی دین الله افواجا چه مشکلی داشت؟
4. چرا برای واژه حمد مثل تسبیح و استغفار از فعل استفاده نکرده است؟
5. چرا تسبیح را با حمد همراه کرد و هرکدام را جداگانه نیاورد؟
6. چرا برای هماهنگی با امر به استغفار به جای توابا نفرمود غفارا؟
7. چرا به جای تعبیر کثیرا تعبیر افواجا را بکار برد؟
8. چه نکتهای در بکار بردن تعبیر فسبح و استغفر به جای تعبیر صل لربک یا اذکراسم ربک هست؟
9. چرا تنها ازپیامبرخواسته که تسبیح واستغفارکند؟آیا تسبیح و استغفار پس از نصر و فتح از شؤون پیامبراست؟
سوالات ارتباطی:
1. چه ارتباطی بین نصرالله و آیه ورایت الناس... وجود دارد؟
2. چه ارتباطی بین نصرالله و امر به تسبیح و حمد و استغفار وجود دارد؟
3. چه رابطه ای بین امر به تسبیح و حمد و امر به استغفار وجود دارد؟
4. جرا تسبیح مقدم شده زیرا به نظر می رسد مناسب با نصر و فتح حمد است که ابتدا باید حمد مطرح می شد؟
5. انه کان توابا تعلیل استغفار است یا تعلیل کل جمله فسبح، توضیحش چگونه است؟
کلید سوره نصر:
فاعلین نصر:
· خداوند متعال:
أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا یَأْتِکُمْ مَثَلُ الَّذینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِکُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّى یَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتى نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَریبٌ (بقره 214)
نکته: اشاره به شرایطى که منجر به نصر الهى میشود و اینکه زمان نصر الهى براى پیامبر اکرم نزدیک خواهد بود
وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ رُسُلاً إِلى قَوْمِهِمْ فَجاؤُهُمْ بِالْبَیِّناتِ فَانْتَقَمْنا مِنَ الَّذینَ أَجْرَمُوا وَ کانَ حَقًّا عَلَیْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنینَ (روم 47)
نکته: نصر مومنین حقى است به گردن خداوند و دوم اینکه شرط رسیدن نصر مرتکب جرم شدن بعد از آمدن بینات است
· الهه های دروغین:
أَمْ لَهُمْ آلِهَةٌ تَمْنَعُهُمْ مِنْ دُونِنا لا یَسْتَطیعُونَ نَصْرَ أَنْفُسِهِمْ وَ لا هُمْ مِنَّا یُصْحَبُونَ (انیبا 43)
نکته: اشاره به قدرت بر نصر نداشتن الهه غیر الله و اختصاص نصر به الله
فَقَدْ کَذَّبُوکُمْ بِما تَقُولُونَ فَما تَسْتَطیعُونَ صَرْفاً وَ لا نَصْراً وَ مَنْ یَظْلِمْ مِنْکُمْ نُذِقْهُ عَذاباً کَبیراً (فرقان 19)
نکته: نصر و یاورى در روز قیامت براى مشرکین وجود ندارد
وَ لا یَسْتَطیعُونَ لَهُمْ نَصْراً وَ لا أَنْفُسَهُمْ یَنْصُرُونَ (اعراف 192)
نکته: الهه دروغین توان یارى خود و مشرکان را ندارند
· مومنین:
إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فی سَبیلِ اللَّهِ وَ الَّذینَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِکَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ لَمْ یُهاجِرُوا ما لَکُمْ مِنْ وَلایَتِهِمْ مِنْ شَیْءٍ حَتَّى یُهاجِرُوا وَ إِنِ اسْتَنْصَرُوکُمْ فِی الدِّینِ فَعَلَیْکُمُ النَّصْرُ إِلاَّ عَلى قَوْمٍ بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَهُمْ میثاقٌ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصیرٌ (انفال 72)
وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فی سَبیلِ اللَّهِ وَ الَّذینَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ کَریمٌ (انفال 74)
نکته: یکى از مصادیق نصر یارى مومنین به یکدیگر است که این یارىرساندن از صفات مومنان واقعى شمرده شده است
مخاطبین نصر:
· پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) و انبیا مرسلین:
وَ یَنْصُرَکَ اللَّهُ نَصْراً عَزیزاً (فتح 3)
نکته: پیامبر اسلام مخاطب نصر الهى است
وَ لَقَدْ کُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِکَ فَصَبَرُوا عَلى ما کُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا وَ لا مُبَدِّلَ لِکَلِماتِ اللَّهِ وَ لَقَدْ جاءَکَ مِنْ نَبَإِ الْمُرْسَلینَ (انعام 34)
حَتَّى إِذَا اسْتَیْأَسَ الرُّسُلُ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ کُذِبُوا جاءَهُمْ نَصْرُنا فَنُجِّیَ مَنْ نَشاءُ وَ لا یُرَدُّ بَأْسُنا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمینَ (یوسف 110)
وَ نَصَرْناهُ مِنَ الْقَوْمِ الَّذینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا إِنَّهُمْ کانُوا قَوْمَ سَوْءٍ فَأَغْرَقْناهُمْ أَجْمَعینَ (انبیا 77)
وَ نَصَرْناهُمْ فَکانُوا هُمُ الْغالِبینَ (صافات 116)
نکته: اول زمان آمدن نصر الهى مشخص شده و دوم اینکه آمدن نصر الهى جزو کلمات الله و سنتهاى بى تبدیل الهى است
· مومنین حقیقی و افراد مورد ظلم واقع شده:
یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ هَلْ أَدُلُّکمُْ عَلىَ تجَِارَةٍ تُنجِیکمُ مِّنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ(10) ... وَ أُخْرَى تحُِبُّونهََا نَصْرٌ مِّنَ اللَّهِ وَ فَتْحٌ قَرِیبٌ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ(صف 13)
نکته: مومنین واقعى مخاطب اصلى نصر الهى و اینکه زمان نصر الهى نزدیک است
أُذِنَ لِلَّذینَ یُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى نَصْرِهِمْ لَقَدیرٌ (حج 39)
نکته: ویژگى آمدن نصر الهى مورد ظلم واقع شدن است
· منافقین:
وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ فَإِذا أُوذِیَ فِی اللَّهِ جَعَلَ فِتْنَةَ النَّاسِ کَعَذابِ اللَّهِ وَ لَئِنْ جاءَ نَصْرٌ مِنْ رَبِّکَ لَیَقُولُنَّ إِنَّا کُنَّا مَعَکُمْ أَ وَ لَیْسَ اللَّهُ بِأَعْلَمَ بِما فی صُدُورِ الْعالَمینَ (عنکبوت 10)
نکته: یک نوع برخورد در برابر نصر الهى برخورد منافق گونه است
· الهه های دروغین و مشرکین:
وَ الَّذینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ لا یَسْتَطیعُونَ نَصْرَکُمْ وَ لا أَنْفُسَهُمْ یَنْصُرُونَ (اعراف 197)
نکته: الهه دروغین نه توان نصر خود را دارند و نه نصر مشرکان را
شرایط رسیدن نصر الهی:
وَ لَقَدْ نَصَرَکُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَ أَنْتُمْ أَذِلَّةٌ فَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ (آلعمران 123)
لَقَدْ نَصَرَکُمُ اللَّهُ فی مَواطِنَ کَثیرَةٍ وَ یَوْمَ حُنَیْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْکُمْ کَثْرَتُکُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنْکُمْ شَیْئاً وَ ضاقَتْ عَلَیْکُمُ الْأَرْضُ بِما رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّیْتُمْ مُدْبِرینَ (توبه 25)
نکته: زمان نصر الهى در این دو آیه بیان شده است در زمان ذلت واقعى
إِلاَّتَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذینَ کَفَرُوا ثانِیَ اثْنَیْنِ إِذْ هُما فِی الْغارِ إِذْ یَقُولُ لِصاحِبِهِ لا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنا فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَکینَتَهُ عَلَیْهِ وَ أَیَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْها وَ جَعَلَ کَلِمَةَ الَّذینَ کَفَرُوا السُّفْلى وَ کَلِمَةُ اللَّهِ هِیَ الْعُلْیا وَ اللَّهُ عَزیزٌ حَکیمٌ (توبه 40)
نکته: زمان یارى پیامبر اکرم از طرف خداوند وقتى است که مردمدست از یارى او بردارند
یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ هَلْ أَدُلُّکمُْ عَلىَ تجَِارَةٍ تُنجِیکمُ مِّنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ(10) ... وَ أُخْرَى تحُِبُّونهََا نَصْرٌ مِّنَ اللَّهِ وَ فَتْحٌ قَرِیبٌ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ(صف 13)
نکته: مومنین واقعى مخاطب اصلى نصر الهى و اینکه زمان نصر الهى نزدیک است
وَ لَقَدْ کُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِکَ فَصَبَرُوا عَلى ما کُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا وَ لا مُبَدِّلَ لِکَلِماتِ اللَّهِ وَ لَقَدْ جاءَکَ مِنْ نَبَإِ الْمُرْسَلینَ (انعام 34)
حَتَّى إِذَا اسْتَیْأَسَ الرُّسُلُ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ کُذِبُوا جاءَهُمْ نَصْرُنا فَنُجِّیَ مَنْ نَشاءُ وَ لا یُرَدُّ بَأْسُنا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمینَ (یوسف 110)
وَ نَصَرْناهُ مِنَ الْقَوْمِ الَّذینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا إِنَّهُمْ کانُوا قَوْمَ سَوْءٍ فَأَغْرَقْناهُمْ أَجْمَعینَ (انبیا 77)
وَ نَصَرْناهُمْ فَکانُوا هُمُ الْغالِبینَ (صافات 116)
نکته: اول زمان آمدن نصر الهى مشخص شده و دوم اینکه آمدن نصر الهى جزو کلمات الله و سنتهاى بى تبدیل الهى است
...
نظرات شما: نظر