سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برترین دانش، آرامش و بردباری است . [امام علی علیه السلام]
 

 

 

تطهیر با جاری قرآن

مصداق کوثر:

روشی که به ذهنمان رسید:

1.       قبل و بعد از بعثت موقعیتهای خاص و ویژه ای که حضرت داشتند را کشف و سپس تحلیل کنیم که چگونه برخورد کردند. که البته سوال پیش آمد که کوثر قبل از بعثت نیز اعطا شده بود یا خیر؟

2.      برای اینکه موقعیت ها و موضع گیری های حضرت را پیدا کنیم دو راه داریم.

a.       آیات قرآن که موقعیت و نوع موضع گیری حضرت را توضیح داده اند. مثل تعبیر اذن در برخورد و مقابله با منافقین و ...

b.      کتابهای تاریخ تحلیلی مثل کتاب مرحوم عباس صفایی

c.       بر اساس این دو راه می توان به مصادیق کوثر پی برد که برخوردهای و اقدامات پرخیر حضرت را می توان شناسایی کرد.

تاریخ قبل از بعثت:

d.      فقر و جهل و جنگ و تعصب بوده است.

         i.      در فقر چگونه و با چه درایتی رابطه تجارت را پیگیری کردند؟ از خود چه شخصیتی نشان دادند که اعتماد حضرت خدیجه را جلب کردند؟ توانستند با آن نگاه اشراف زادگی عرب از جناب خدیجه خواستگاری کنند؟ که حتی موجب مطرود شدن حضرت شده بود؟

          ii.      در فضای جهالت نوع نگاه مردم به جهان پس از مرگ، جهالتشان نسبت به ملائکه و... که زیربناهای بت پرستی شان بود. حضرت چگونه با آنها برخورد می کردند. و....

          iii.      در فضای جنگ و تعصب که قومی و قببیلگی بود. نوع دعوتها حضرت چگونه بوده؟

تاریخ بعد از بعثت:

e.       مردی است که ادعای دینی متفاوت دارد و خود را پیامبر می داند در حالی که از امکاناتی که دیگران برایشان مهم است چیزی ندارد. چه اقداماتی داشته است؟  چه برخوردهایی داشته که بتواند جریان فرهنگی متفاوتی ایجاد کند و تنها نماند و گسترش یابد.

3.      سه مقاله مطالعه شد که بهترین آنها «نقش سیره و شخصیت حضرت رسول صلی الله علیه وآله در گسترش اسلام در دوران بعثت»بود.(البته پیشنهاد مباحثه نبود)

             i.      مقاله، اقدامات حضرت را در ده مورد بیان می کند و استنادات را توضیح می دهد. مثل: ارتقای سطح اگاهی و بصیرت مردم، کادر سازی و برنامه ریزی دقیق، صبر و استقامت، گفتگوی احسن و گفتار نیکودر برخورد با مخالفان و ...

              ii.      نقدی کلی زده شد که اینها عناوین کلی است. و روشن نمی کند مصداق کوثر چیست.

4.      نکته ای که به ذهن می رسید: مصادیقی که تفاسیر مطرح کرده بودند را ببینیم می توانیم با خیر کثیر که رفتاری است تحلیل کنیم یا خیر؟

5.      مثلا مصداق کوثر را که تقریبا اتفاق دارند وجودمبارک حضرت زهراست. که  موجب برکات و خیرات در زندگی حضرت شده و باعث شده است که ایشان تنها نباشند و جریان فرهنگی از طریق نسل ایشان ادامه دار باشد. توضیح این مطلب با خیر کثیر را می توان چنین گفت که:

درموقعیتی که جهالت عرب نگاهی خاص را به دختر موجب شده بود. حضرت از امکان و نعمتی برخوردار می شود که به ظاهر نمی تواند موجب این شود که جریان فرهنگی و فکری ایشان ادامه دار باشد. چرا که عرب ادامه خود را از طریق فرزند پسر می دانست و این فرزند ذکور بود که می توانست اسم و رسم ها را زنده نگه دارند. اما حضرت رسول با ارتباطاتی خاص موجب شدند که این نعمت حفظ، تثبیت و موجبات خیر برای اهداف و طرز تفکرشان باشد. از نوع برخوردهایی که قبل و بعد از مسافرت داشتند، بیاناتی که نسبت به ایشان داشتند. غضب و خوشحالی را با غضب و خشنودی خود و خدا برابر می دانستند و ...

-        آیا می توان بر اساس این نگاه وارد تاریخ شد؟

6.      نکته دیگر اینکه تمام برخوردهای حضرت بر اساس وحی و نبوت بوده است و مصداق کلی کوثر برخوردهای وحیانی حضرت بوده است که شناختی نسبت به درد، درمان و شرایط داشته اند. و این را ریز کنیم و مصادیقی نشان دهیم.

 

 





  • کلمات کلیدی :

  • ::: شنبه 96/2/2 ::: ساعت 1:25 عصر :::   توسط علی کاظمی 
    نظرات شما: نظر