سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دو تن در باره من تباه گردیدند ، دوستى که ازحد بگذراند و دروغ بافنده‏اى که از آنچه در من نیست سخن راند ] و این مانند فرموده اوست : که [ دو تن در باره من هلاک شدند دوستى که از حد گذراند و دشمنى که بیهوده سخن راند . ] [نهج البلاغه]
 

 

 

تطهیر با جاری قرآن

1-    مفهوم کوثر

نکات روشی:

1.      باید حساب مصداق را از مفهوم جدا کرد

2.      ازبیانات مفسران، مجمع را ترجیح می دهند و اما بر اساس نگاه خودشان توضیح میدهند[1]  (پذیرش معنای کثرت و خیر اما نقد نسبت با معانی دیگر)

3.     نقد معانی دیگر با

a. ناسازگاری با زندگی حضرت رسول صلی الله علیه وآله

b. و ناسازگاری با آیه‏هاى دیگر که نگاه رسول را از نعمت‏ها و شکوفه‏هاى دنیا بر مى‏دارد.

c.  مرد بخشنده و بزرگِ کریم و سخاوتمند هم با «اعطیناک»، سازگارى ندارد، که آیه از عطاى چنین شخصى به رسول حکایت ندارد.

نتیجه: این رسول است که همراه کوثر شده و صاحب کوثر گردیده. با این توجه، کوثر، به معناى خیر کثیر و کثیر الخیر است.

4.     نقطه مایز بحث تطهیر با تفاسیر: خیر، بهره بردارى مناسب از نعمت است. و درست از همین‏جا مفهوم کوثر، از آنچه در تفاسیر آمده جدا مى‏شود

5.     باید دو نکته را فهمید تا به مفهوم صحیح کوثر رسید.

1. یکى تفاوت مفهوم ومصداق

2.   و دیگرى تفاوت خیر و نعمت‏. و مفسرین در هر دو نکته و یا در نکته‏ى دوم دقت نکرده‏اند و گرفتار مفهوم لغوى کوثر گردیده‏اند، در حالى که در مفهوم قرآنى کوثر، میان نعمت و خیر فرق و تفاوت آشکار هست.

6.     وارد مفهوم عافیت و انعام می شوند. تا شبکه مفهومی بسازند تا انواع ارتباط با نعمت را از جهت لغت بهتر منتقل کنند.( نتیجه: کوثر، حالت بهره‏بردارى زیاد است و عافیت‏، حالت بهره‏بردارى سالم و مناسب و درست. و انعام‏، احسان و پاداش و بخششى است که بر این بهره‏بردارى زیاد و درست، مى‏دهند.)

نتیجه نهایی:

با توجه به معانى لغوى‏ کوثر و عافیت و انعام‏ و با توجه به قرائن و شواهد قرآنى و روایى، مى‏توانیم به آن جمع بندى روى بیاوریم که کوثر، بهره‏بردارى زیاد؛ و عافیت، برداشت سالم؛ و انعام، احسان و افضال و پاداش بر این برخورد خوب و سالم است.

سوالات مباحثه:

چگونه مرد بخشنده و خیر کثیر جزو مفهوم کوثر است در حالی که کوثر یعنی زیاد و یکی از مصادیق آن خیر است و دیگری مردی است که بخشندگی زیادی دارد. همچنین مبالغه در کوثر که فرمودند نیز فقط خاصیت وزنی را بیان کردده اند نه تبیین مفهومی.

 

 

 

 

 



[1]از این سه مفهوم، در مجمع‏البیان کثیرالخیر را ترجیح داده؛ چون جامع تمامى معانى و در بر گیرنده‏ى تم  امى‏مصداق‏هاى دنیوى و اخروى است و خیرالدارین را با خود دارد.

 





  • کلمات کلیدی :

  • ::: شنبه 96/1/26 ::: ساعت 2:49 عصر :::   توسط علی کاظمی 
    نظرات شما: نظر