سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، سه چیز را دوست می دارد : کم گویی، کم خوابی و کم خوری ؛ و سه چیز را خداوند دشمن می دارد :پُرگویی، پُرخوابی و پُرخوری . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 

 

 

تطهیر با جاری قرآن

انسان در این عالم مقصدی دارد. او در این هستی رو به کامل شدن است.  تمامیت او به این است که هدف متناسب با امکانات او و ویژگی های هستی در او تحقق یابد. در این مسیر شرایط متنوعی وجود دارد که مانع  کامل شدن  انسان  می شود. از آن طرف اگر به امکانات خود نگاه  کند ناامید می شود که با این کم و با این همه شرایط خطرناک و متنوع با وجود  دشمنان قسم خورده چگونه تمام کند و به مقصد برسد و برساند؟

در چنین فضایی سوره مطرح می شود که کوثر، اکسییری است که  می رساند. کوثر همان است که با کمی امکانات و شرایط متنوع و پیچیده، چیزی است که از درون انسان  را به گونه ای بار می آورد که طوفانهای درونی و بیرونی نمی توانند او را ناتمام بگذارند و ناقص رهایش کنند. دارنده کوثر حتما گسترش خواهد یافت و به طور همیشگی از هر موقعیتی و هر شرایطی بهترین بهره و رفتار را از خود به جای خواهد گذاشت. و همه اتفاقات برای او خیر جلوه می کند.

اما عناوینی که مورد بررسی قرار گیرند عبارتند:

1.      حقیقت و جنس کوثر(علم، ظرفیت، حکمت، رفتار، درونی است یا بیرونی،چیستی؟)

2.     زمینه های اعطاء کوثر(چه زمینه هایی باید فراهم شود تا اعطاء کوثر ایجاد شود)

3.     نمودهای کوثر (بر اساس چه علامتی کوثر شاخته می شوند؟)

 

4.     عوامل  ابتر شدن (علت اینکه انسان با وجود امکانات فراوان مادی باز هم ناتمام و ابتر می شود چیست؟)(موانع رسیدن به کوثر)





  • کلمات کلیدی :

  • ::: شنبه 95/11/30 ::: ساعت 2:12 عصر :::   توسط علی کاظمی 
    نظرات شما: نظر