سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بارالها! با رحمت خود که با آن، همه نیکی هارا برای اولیائت گِرد آورده ای و با آن، بدی ها را از دوستانت دور ساخته ای، مرا دریاب . [امام صادق علیه السلام]
 

 

 

تطهیر با جاری قرآن

نتیجه مباحثه: المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏20، ص: 370

بیان

  1. بیان از مجمع که کوثر چیزی است که من شانه الکثره، و کوثر به معنای خیر کثیر است.

  2. اختلاف اقوال در تفسیر کوثر: دو قول خیر کثیر و نهر فی الجنه را مستند می دانند وبقیه اقوال را دلیلی بر آنها نمی دانند.

دلیل برای اینکه معنای کوثر فقط خیر کثیر و کثرت نسل است.

  1. ظاهر ابتر که معنایش انقطاع نسل است

  2. ظاهر الجملة أنها من قبیل قصر القلب- أن کثرة ذریته ص هی المرادة وحدها بالکوثر الذی أعطیه النبی ص أو المراد بها الخیر الکثیر و کثرة الذریة مرادة فی ضمن الخیر الکثیر

  3.  لو لا ذلک لکان تحقیق الکلام بقوله: «إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ» خالیا عن الفائدة.

  4. رد کسانی که می گویند ابتر یعنی المنقطع عن قومه و المنقطع عن الخیر به واسطه روایات مستفاضه به اینکه سوره در مورد کسی است که حضرت را بعد از فوت قاسم و عبدالله ابتر می خواندند.

«إِنَّا أَعْطَیْناکَ»

  1. من الامتنان علیه صلی الله علیه و آله

  2. الدال على العظمة ، جی‏ء بلفظ المتکلم مع الغیر، ،

  3. و لما فیه من تطییب نفسه الشریفة أکدت الجملة بإن

  4. و عبر بلفظ الإعطاء الظاهر فی التملیک.                       

«فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ»

  1. شکر نعمت است. دلیل : ظاهر سیاق که بعد تفریع  از امتنان است.

  2. مراد از نحر: هو رفع الیدین فی تکبیر الصلاة إلى النحر دلیل: ما رواه الفریقان عن النبی ص و عن علی ع و روته الشیعة عن الصادق ع و غیره من الأئمة

«إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ»

  1. شانئ: مبغض

  2. ابتر: من لا عقب له

  3. برخی ابتر را به معنای منقطع از خیر یا منقطع از قومش می دانند که ایشان با روایت شان نزول موافق نمی دانند.

بحث روائی

1.      روایاتى در باره اینکه مراد از" نحر" در" فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ" بلند کردن دست‏ها در موقع اداء تکبیر نماز است‏

2.      روایاتى راجع به زخم زبان زدن به پیامبر (صلى اللَّه علیه و آله و سلم) در مورد نداشتن اولاد ذکور، کسى که زخم زبان زد، و نزول سوره کوثر

سوال:

گاهی در جمع بندی لغت وکار تفسیری انسان به معنایی می رسد اما زمانی که به روایات مراجعه می کند فاصله معنایی حس می کند چه طور بین آنها جمع کنیم؟ مثلا در این سوره نحر به معنای قربانی کردن است و در روایات نوع خاصی از حرکت عبادی را بیان می کنند. یا مثلا در مورد آیات مهدویت این موارد بیشتر است.





  • کلمات کلیدی :

  • ::: شنبه 95/8/22 ::: ساعت 11:27 صبح :::   توسط علی کاظمی 
    نظرات شما: نظر