سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هان ! دشمنی با یکدیگر، زداینده است .مقصودم زداینده مو نیست، که زداینده دین است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 

 

 

تطهیر با جاری قرآن

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ

إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ (1)فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ (2)إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ (3)

 

گروه مباحثه: آقایان کاظمی، موذنی و علیزاده

 

روش طرح سوالات:

1- مشخص کردن قسمتهایی که جای تامل و سوال وجود دارد.  

2- مطرح کردن سوالات مختلف.

3- غربال سوالات بر اساس چینشی و ارتباطی و فضا

4- دقت در اینکه سوالات باعث فکر شود نه برای مهارت تجزیه ترکیب و ...

 

طرح سوالات مختلف بدون غربال:

1.       در وجود مخاطب چه شک و ابهامی وجود دارد که سوره با تاکید و جمله اسمیه شروع شده است؟

2.      تفاوت انی با انا در چیست؟

3.      نوع (ال) در الکوثر چیست؟

4.      مصداق کوثر چیست؟

5.      در چه دوره ای کوثر عطا شده قبل و بعد از کوثر چه نیازی در زندگی و دوره حضرت وجود داشت که باید کوثر عطا می شد؟

6.      ثمرات کوثر و تاثیراتی که در زندگی حضرت و مردم و اجتماع داشت چیست؟

7.      ثمرات کوثر در زندگی من چیست؟

8.      آیا می توان کوثر را به معنای عامی گرفت که شامل نهر، اولاد و قرآن و ... شود؟

9.      چرا از وصف لربک استفاده شده است نه الله و ... ؟

10.چرا برای اعطاء کوثر باید صلات و نحر صورت بگیرد؟ چه خصوصیتی در صلات و نحر وجود دارد که با اعطاء کوثر امر به این دو مطرح می شود؟

11.در تقدیم صلات بر نحر نکته ای نهفته است؟

12.امر به صلات قبلا بوده این صلات چه نوع نمازی است؟

13.ارتباط کوثر و ابتر چیست چرا با آمدن کوثر دشمن حضرت ابتر نامیده می شود؟

14.تاکیدهای متفاوت نشانگر چیست؟ (ان، هو الابتر، جمله اسمیه)

15.چرا دارنده کوثر ابتر نیست؟

16.چرا ان شانئک هو الابتر، خداوند مثل آیه اول به خودش نسبت نداده است؟

17.ارتباط بین اعطاء کوثر با امر به نماز و نحر چیست؟

18.ارتباط ابتر با کوثر چیست؟

19.چرا پس از اعطاء می توانست روی معطا یا روی فرد عطاشده یا روی خودش چرا خواسته را بیان می کند؟

تنظیم سوالات:

سوالات چینشی:

1.      (ال) در الکوثر چه نوع الف و لامی است؟آیا عهدذهنی است که وحی و قرآن باشد یا استغراق است و شامل همه چیز می شود؟

2.      چرا سوره با تاکید و جمله اسمیه شروع شده است؟ آیا تاکید برای رفع شک یا برای قوت قلب دادن یا اهمیت و ضرورت اعطاء آمده است؟

3.      چرا با عبارت انی نیامده و عبارت انا آمده است؟ آیا اشاره به اسباب است یا به عظمت و بزرگی، هر کدام چه معنایی دارد؟

4.      چرا به عبارت هبه یا فضل و امثال آن عبارت اعطیناک آمده است؟ آیا اعطا اشاره به شرافت معطی علیه نیز دارد یا صرفا تملیک بدون عوض مد نظر است؟

5.      چرا با این که امر به صلات قبلا بوده باز امر به صلات شده است؟ آیا از این نماز نوع خاصی از صلات مطرح است؟

6.      چرا برای صلات و نحر از وصف لربک استفاده شده نه الله و ...؟

7.      چرا خداوند در جمله ان شانئک هو الابتر، ابتر کردن شانی را به خودش نسبت نداد؟ آیا در این نسبت دادن اشاره به منشا ابتر بودن انسان در خودش است؟

سوالات ارتباطی

1.      چرا برای اعطاء کوثر باید صلات و نحر صورت بگیرد؟ چه خصوصیتی در صلات و نحر وجود دارد که با اعطاء کوثر امر به این دو مطرح می شود؟ آیا این بهترین وجه شکرگزاری هستند؟

2.      در تقدیم صلات بر نحر چه نکته یا نکاتی نهفته است؟ چه ارتباطی بین صلات و نحر وجود دارد؟

3.      ارتباط کوثر با  ابتر چیست؟ چرا با آمدن کوثر دشمن حضرت ابتر نامیده می شود؟ چرا دارنده کوثر ابتر نیست؟

فضای سوره

1.      در چه دوره ای کوثر عطا شده، قبل و بعد از کوثر چه نیازی در زندگی و دوره حضرت وجود داشت که باید کوثر عطا می شد؟ثمرات کوثر و تاثیراتی که در زندگی حضرت و مردم و اجتماع داشت؟ ثمرات کوثر در زندگی من چیست؟

 

 





  • کلمات کلیدی : سوالات، سوره کوثر، تفسیر

  • ::: شنبه 95/10/18 ::: ساعت 10:59 صبح :::   توسط معین علیزاده 
    نظرات شما: نظر