المیزان
مراحل و روش:
بیان
- نگاه کلی سوره را میگوید و یا غرض را بیان میکند.
Ø در سور بزرگ معمولا غرض را بیان میکند ویا مرور کلی میکند و در سور کوچک موضوع را بیان میکند/گاهی در سور کوچک مثل سوره کافرون نیز غرض را بیان میکند مثلا در این سوره فرمودند: خداوند به پیامبر امر کرده است که برائتش را از کفار اظهار کند... پس از هرگونه مداهنه و سهل انگاری از جانب پیامبر ناامید میشوند.
Ø شیوه او در این بیان غرض و موضوع استفاده از محتوای سوره است.
Ø به ارتباط سورهها با هم نمیپردازد بر خلاف مجمع.
- بیان مکی و مدنی بودن سوره.(گاهی از سیاق آیات بهره میبرد)
- بیان معنا و مراد آیات.
Ø مراد از آیه و محصل کلام را از متن و سیاق آیات و احتمالات عقلی قابل حمل بر ترکیب ادبی و گاهی از یک روایت استفاده میکنند.
Ø بیان معنی و لغت
بر خلاف مجمع لغت و معنی را با هم آورده و در بیان، هر دو را ذکر کرده است و چون مجبور است لغت را جوری معنی کند که با کلام و جمله هماهنگ باشد، دقیقتر است.
در شرح لغات بر خلاف مجمع از کتب لغت استفاده کرده و رجوع به متخصص دارد. / ریشه اصلی لغت را بیان می کند. و آن را معنی میکند و بعد مشتق را.
Ø بحث اعرابی هم دارد.
بحث روائی
- روایات شیعی و عامی را میآورند.
- چیزی که به عنوان شأن نزول مطرح میشود را در ضمن بحث روایی میآورند.*
- همچنین روایات فضیلت را هم در بحث روائی مطرح میکنند.
- در بعضی سور احادیثی پیرامون اصل وجود سوره آورده شده که آیا جزو قرآن بوده یا خیر.
- معمولا احادیث آخر نیز درمورد محتویات سوره میباشد.*
- در المنثور، مجمع البیان و تفسیر قمی، سه کتابی است که ایشان در بحث روایی از آنها استفاده میکنند. از شیخ در امالی هم گاهی حدیث نقل میکند.
بحث موضوعی
در بعضی سور بحثهای موضوعی خاصی میآورند.
نکات تفسیری و مستند آن:
1. غرض سوره ناامید کردن کفار از هرگونه مداهنه و سهل انگاری در دین از جانب پیامبر است./ مستند: محتوای سوره.
2. خطاب «یا ایها الکافرون» به قوم معینی است./ مستند: امر پیامبر به خطاب قرار دادن آنان (استفاده از ظاهر آیه).
3. لا اعبد به معنای نفی استقبالی است و آیه به این معنا است که ابدا بتهای شما را نمی پرستم./ مستند: نکته ادبی(معنای لا).
4. مقصود از «ولا انتم عابدون ما اعبد» نفی پذیرش دین از جانب آن گروه مورد خطاب، در آینده است.
5. مقصود از مجموع 2 و 3: اخبار به این که اشتراکی بین پیامبر و انان در دین اتفاق نخواهد افتاد.
6. علت تکرار نفی عبادت خدایان آن ها از سوی پیامبر و نفی عبادت خدا از سوی آنها:
الف - تاکید
ب - تفاوت مفهومی دو عبارت است؛ چرا که نفی اول از دو طرف به خاطر تفاوت معبود است و نفی دوم به خاطر تفاوت عبادت است یعنی عبادت پیامبر به امر شرعی است و عبادت آنان افراء به خدا./ مستند: احتمال عقلی مستند به احتمال صحیح ادبی(حمل ما به مصدریه نه موصوله).
ج- مطابقت با پیشنهاد قریش است که گفتند:
تعبد آلهتنا سنة و نعبد إلهک سنة- و تعبد آلهتنا سنة و نعبد إلهک سنة
مستند: (قسمت بحث روائی- حدیث دوم)
7. آیه «لکم دینکم و لی دین» تاکید محتوای سابق است نه به معنای اباحه و جواز پیروی هریک از دین خود و نه به معنای عدم تعرض پیامبر به دین آنها./ مستند: اصل دعوت قرآن این مطلب را دفع میکند.(عقلی)
- نکته: دو احتمال بعید در معنای این آیه گرفتن دین به معنای جزاء و نیز تقدیر کلمه جزاء به عنوان مضاف بر دین است.
نظرات شما: نظر