سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تقدیر بر تدبیر چیره شود چندانکه آفت در تدبیر بود . [ و این معنى در پیش آورده شد با تعبیرى مخالف این الفاظ ] . ( شماره ) . [نهج البلاغه]
 

 

 

تطهیر با جاری قرآن

 

ادامه متن قبل


3.     ترکیب

از مجموعه آیات باید ترکیب­هایی که جای تامل داشته یا چند وجهی­اند را مشخص کرده و به بررسی آنها بپردازیم و وجوه اعرابی آن­ها را پیدا کنیم ؛ مثلا در«لو تعلمون علم الیقین لترون الجحیم» لترون جواب لو است یا ترکیب دیگری دارد و جواب لو چیز دیگری بوده و محذوف می باشد؟

برای استخراج ترکیب­های مشکل، دیدن کتاب­های ترکیبی و تامل خودتان راه گشاست؛ برخی ترکیب­ها فقط بازی ترکیبی هستند و هیچ تاثیری در معنا ندارند پس آن­ها را کنار می گذاریم و فقط به آن­هایی می­پردازیم که در معنا تاثیر­گذار باشند و میان آن­ها ترکیب مناسب­تر با سوره را انتخاب می­کنیم؛ مناسب بودن هم به این است که ببینید کدام یک از معانی حاصل از ترکیب­ها با فضای سوره و مجموعه آیات هماهنگ است.

ترکیب یعنی جایی که ابهامی هست در ترکیب یعنی سوال می کنیم چرا این ترکیب به کار برده شده است و اگر ترکیب نحوی هم باعث چنین سوالی می­شد مطرح می­شود مثل وامرئته حمالةالحطب یا مثل ذلک الکتاب لاریب فیه که برای این لا  ریب بیش از 20 ترکیب گفته اند.

الف-منابع اعراب:

 اعراب القرآن وصرفه وبیانه-محمودصافی-الجدول فی اعراب القرآن-درالمصون فی علوم کتاب المکنون -السمین الحلبی-اعراب المفصل-عبدالواحدالصالح.اعراب القرآن الکریم وبیانه-الدرویش-.مشکل الاعراب .املاء مامن به الرحمن-عسگری-تفسیر کشاف.

  * منابع بلاغت وصرفی ونحوی معرفی نشده است.

ب-طریقه کار با منابع اعرابی:

الف: انتخاب ازبین اقوال یعنی باید یک ترکیب را انتخاب کنیم و از آن دفاع کنیم.

ب: پیدا کردن احتمالات جدید که اگر ترکیب­های اصحاب اعراب راهگشا نبود باید ترکیب جدیدی آورد. مثل(لاتصبن الذین...).

ج: کنارگذاشتن اقوالی که تاثیری در معنا ندارد. ترکیب­ها ترجمه شود اگر تغییرمعنا مورد توجه قرار گیرد و بقیه کنار گذاشته شود.

د: تشخیص ترکیب­های مشکل.

 

4.  طرح سوال

امور مقدماتی به پایان رسیده و به مرحله کار خودمان وارد می شویم یعنی کاری که می باید برای تامل و تفکر در یک سوره جهت رسیدن به نور و هدایت داشته باشیم.

چینشی،ترکیبی

ارتباطی

فضای سوره و مخاطب سوره

5. پاسخ به سوالات

فضای سوره و مخاطب سوره

چینشی،ترکیبی

ارتباطی

 

 

6. نوشتن متن تفسیری


7.  مقایسه متن خودمان با تفسیر تطهیر و بازنویسی متن

 





  • کلمات کلیدی :

  • ::: چهارشنبه 94/7/8 ::: ساعت 11:0 صبح :::   توسط محمدهادی قراباغی 
    نظرات شما: نظر