سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مال خود را در راه حقوق [دوستان] ببخش و ازآن، به دوستت برسان که بخشش به آزاده، سزاوارتر است . [امام علی علیه السلام]
 

 

 

تطهیر با جاری قرآن

گزارش تفسیر پرتو در سوره کافرون

نکته جدید در مراحل و شیوه­ ها:

مراحل را اینطور گفتیم:

مقدمه/ ترجمه/لغت/تفسیر آیه ها- تفسیر کلی

تفاوت:

-         که در این سوره لغت ندارد/

-         و در تفسیر کلی که شامل 6 نکته بود 3نکته را ندارد:

o        نام های سوره با وجه تسمیه

o        روایات (بیان آن ها و تحلیل آن ها و جواب شبهه های محتمل درباره آن‌ها)

 

o        ارتباط سوره با سور قبلی (تلاش برا ی فهم ارتباط منطقی)

نکات تفسیری:

1.       این امر «قل ...» فرمان اعلام از جانب خداوند است تا مخاطبین «کافرین» متوجه شوند که آن حضرت واسطه ابلاغ است و نظر و مصلحت شخص او در اجراء این امر دخالت ندارد و تا یکسر امیدشان از هر گونه سازگارى درباره یگانه پرستى قطع شود.

2.       یا ایها، ندائیست از دور به نزدیک و هشیار کننده- «یا، نداء دور و غائب.اى، نداء بنزدیک و حاضر. ها، انگیزنده و هشیار کننده است»- چنان که گویا، نداء دهنده به مردمى گول و دور از حق نداء میدهد، و نزدیک مى‏شود، و برمى‏انگیزد تا شاید هشیار گردند و بخود آیند.

3.       و لا انتم عابدون ما اعبد جمله اسمیه و بجاى «و لا تعبدون ...» دلالت بر ثبات و دوام آنها در پرستش ننمودن معبود بحق مینماید.

4.       ما در ما تعبدون و ما اعبد:

ما، در «ما تعبدون» اشعار به نامشخص و ناشاعر بودن معبودها و ابهام در اندیشه و عبادت عابدها دارد، و در «ما اعبد» بجاى «من اعبد» نیز براى این است که خداى یگانه و معبود بحق، در اندیشه آلوده آنها نامفهوم و مبهم بوده است. و شاید «ما» براى تعظیم یا تقابل آمده.

5.       وَ لا أَنا عابِدٌ ...، تأکید و تکرار معناى لا اعبد ما تعبدون، بصورت جمله اسمیه است تا ثبات و پایدارى آن حضرت را در اعراض از هر بت و رد هر پرستشى جز پرستش خداوند و هر سازشى که در این باره مکرر پیشنهاد شده بود اعلام نماید.

نکته:

-        علت تکرار تاکید است و توجیه ما مصدری به معنای نوع عبادت خلاف ظاهر است.

-        فضای مخلوط توحید و شرک در آنان و پافشاریشان بر شرک اقتضای تاکید دارد.

6.     لَکُمْ دِینُکُمْ وَ لِیَ دِینِ‏: تقدیم لکم ولى، و اضافه دین به ضمیر جمع مخاطب «دینکم» و مفرد متکلم «دینى- بحذف یا»، مشعر به حصر و اختصاص دو دین و جدایى آنها، و مجموع این آیه تقریر و استنتاجى از آیات قبل است: چون نه من به معبود شما سر فرود مى‏آورم و آن را مى‏پرستم و نه شما معبود مرا مى‏پرستید، پس همین براى شما باشد دین شما. و براى من باشد دینم.





  • کلمات کلیدی :

  • ::: شنبه 94/8/16 ::: ساعت 6:21 عصر :::   توسط محمدهادی قراباغی 
    نظرات شما: نظر